STATUT UCZNIOWSKIEGO KLUBU SPORTOWEGO
„AKROSFERA” STARE BABICE
Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny
§ 1
- Uczniowski Klub Sportowy „AKROSFERA” STARE BABICE zwany dalej „Klubem” jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów, rodzi¬ców, nauczycieli, sympatyków i trenerów. Klub jest uczniowskim klubem sportowym w rozumieniu art. 4 ust.2 usta¬wy o sporcie.
- Terenem działania Klubu jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem gminy Stare Babice. Stowarzyszenie może również prowadzić działalność na terenie całej Unii Europejskiej z zachowaniem obowiązujących przepisów.
- Siedzibą Klubu jest gmina Stare Babice.
- Klub jest wpisany do ewidencji uczniowskich klubów sportowych i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§ 2
- Klub jest stowarzyszeniem, którego celem jest prowadzenie działalności w dziedzinie Akrobatyki Sportowej w środowisku dzieci i młodzieży szkolnej.
- Klub działa zgodnie z ustawą o sporcie, ustawą Prawo o stowarzyszeniach, niniejszym statutem oraz innymi obowiązującymi przepisami.
- Klub może być członkiem okręgowych i regionalnych związ¬ków sportowych oraz ogólnokrajowych związków sportowych.
- Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami. Uchwałę w tym zakresie podejmuje Walne Zebranie.
Cel i środki działania
§ 3
- Klub realizuje swoje cele określone w § 2 ust. 1 zapewniając odpowiednie warunki do uprawiania akrobatyki sportowej poprzez:
1) Zapewnienie członkom Klubu dostępu do kadry trenerów i instruktorów,
2) Prowadzenie działalności szkoleniowej w dziedzinie Akrobatyki Sportowej,
3) Utrzymywanie kontaktów z podobnymi środowiskami w kraju i zagranicą,
4) Działalność rekreacyjną i sportową, a w szczególności udział w zawodach sportowych,
5) Organizację imprez turystycznych, obozów, rajdów, imprez sportowych, szkoleń, kursów oraz pokazów.
6) Przygotowanie i utrzymywanie bazy materialnej dla realizacji celów statutowych,
7) Wychowanie do wartości rodzinnych i patriotycznych, wdrażanie zasad fair play,
8) Kształtowanie postaw obywatelskich i społecznych poprzez sport,
9) Współdziałanie z instytucjami samorządowymi, państwowymi i społecznymi,
10) Zapewnienie urządzeń sportowych i sprzętu oraz materiałów szkoleniowych,
11) Wydawanie biuletynów informacyjnych.
- Klub realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z placówkami oświatowymi, władzami samorządowymi, stowarzyszeniami, fundacjami, polskimi związkami sportowymi, instytucjami kultury.
- Klub może prowadzić działalność odpłatną pożytku publicznego
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 4
- Członkowie Klubu dzielą się na:
1) Członków zwyczajnych,
2) Członków uczestników.
3) Członków wspierających
4) Członków honorowych
- Członków zwyczajnych, uczestników i wspierających przyjmuje Zarząd Klubu. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Klubu.
- Członkiem uczestnikiem może być osoba fizyczna poniżej 16 roku życia, która spełni następujące warunki:
1) Uzyska zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na przyjęcie do Klubu i udział w zajęciach sportowych,
2) Chce systematycznie uprawiać akrobatykę sportową,
3) Złoży deklarację o przystąpieniu do Klubu i zostanie przyjęta przez Zarząd Klubu,
4) Zobowiąże się przestrzegać statutu Klubu
- Członkami zwyczajnymi mogą być osoby fizyczne powyżej 16 roku życia, w szczególności zaś nauczyciele, rodzice, opiekunowie prawni, trenerzy i inne osoby pracujące na rzecz dzieci i młodzieży.
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna lub fizyczna – obywatel polski lub obcokrajowiec mający stałe zameldowanie w Polsce, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, która zadeklaruje na cele Klubu pomoc finansową, rzeczową lub organizacyjną.
- Członkami wspierającymi Klub mogą być osoby prawne, których statut, umowa albo akt założycielski przewidują prowadzenie działalności w akrobatyce sportowej oraz popierające cele Klubu i wspierające go organizacyjnie lub finansowo. Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje Zarząd Klubu w drodze uchwały, na podstawie pisemnej deklaracji. Członkowie wspierający w pisemnej deklaracji zobowiązują się do przestrzegania statutu oraz określają rodzaj wsparcia na rzecz Klubu.
§ 5
- Przyjęcie na członka zwyczajnego, uczestnika i wspierającego następuje na jego wniosek w formie pisemnej deklaracji, w drodze uchwały Zarządu Klubu.
- Zarząd Klubu może w drodze uchwały odmówić przyjęcia na członka zwyczajnego, uczestnika lub wspierającego w przypadku nie spełnienia wszystkich warunków zapisanych w statucie.
- Od negatywnej decyzji Zarządu Klubu przysługuje wnioskodawcy odwołanie do Walnego Zebrania Klubu.
- Członkowstwo w Klubie wygasa na skutek:
1) Dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego pisemnie przez członka,
2) Skreślenia z listy członków z powodu niepłacenia składek przez okres 3 miesięcy, po uprzednim wezwaniu do ich uiszczenia,
3) Działalności na szkodę Klubu.
4) Utraty pełnej zdolności do czynności prawnych – w przypadku pełnoletnich członków zwyczajnych lub utraty osobowości prawnej w przypadku członków wspierających będących osobami prawnymi.
- Wykluczenie lub wykreślenie członka następuje z datą podjęcia stosownej uchwały przez Zarząd Klubu.
§ 6
- Członkowie zwyczajni mają prawo do:
1) Zgłaszania propozycji, wniosków, postulatów wobec władz Klubu i domagania się ich rozpatrzenia,
2) Uczestniczenia w spotkaniach, imprezach i przedsięwzięciach Klubu,
3) Wybierania i bycia wybieranymi do władz Klubu
4) Uczestniczenia z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu,
5) Posiadania legitymacji i noszenia odznaki Klubu.
- Członkowie uczestnicy mają te same prawa, co członkowie zwyczajni z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz głosu stanowiącego na Walnym Zebraniu.
- Członkowie wspierający mają prawo zgłaszać propozycje, postulaty, wnioski w sprawach dotyczących działalności Klubu oraz uczestniczyć w imprezach stowarzyszenia. Niezależnie od obowiązku uiszczania składek członkowskich, mają obowiązek wywiązania się z zadeklarowanych na rzecz stowarzyszenia świadczeń.
- Członkowie honorowi mają prawo zgłaszać propozycje, postulaty i wnioski w sprawach dotyczących działalności Klubu i uczestniczyć w imprezach.
§ 7
- Wszyscy członkowie Klubu mają obowiązek przestrzegania Statutu.
- Ponadto członkowie zwyczajni i uczestniczący mają obowiązek:
1) Aktywnie działać na rzecz realizacji celów statutu,
2) Przestrzegać uchwał władz Klubu,
3) Uiszczać składki członkowskie,
4) Zachować nienaganną postawę obywatelską.
§ 8
Od uchwały Zarządu Klubu o odmowie przyjęcia na członka oraz w sprawie wykluczenia lub wykreślenia, służy zainteresowanemu prawo odwołania do Walnego Zebrania w terminie jednego miesiąca od daty doręczenia stosownej uchwały Zarządu wraz z uzasadnieniem. Do czasu rozpatrzenia odwołania, wykluczony lub zawieszony członek jest zawieszony w prawach członkowskich.
Władze Klubu i reprezentacja
§ 9
- Władzami Klubu są:
1) Walne Zebranie Członków,
2) Zarząd,
3) Komisja Rewizyjna.
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 3 lata.
- Uchwały wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większo¬ścią głosów przy obecności najmniej jednej drugiej liczby członków uprawnionych do głosowania, jeśli Statut nie stanowi inaczej.
.
Walne Zebranie Członków i jego kompetencje
§ 10
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Walne Zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest przez Za¬rząd raz na rok.
- Walne Zebranie Sprawozdawczo – Wyborcze zwoły¬wane jest przez Zarząd raz na trzy lata.
- O miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zebrania, Zarząd Klubu zawiadamia członków, z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem w formie pisemnej lub drogą internetową.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest:
1) Z inicjatywy Zarządu,
2) Na wniosek Prezesa,
3) Na wniosek Komisji Rewizyjnej,
4) Na wniosek co najmniej jednej trzeciej ogółu członków stowarzyszenia.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie odbywa się nie póź¬niej niż 60 dni od złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, 3 i 4 lub podjęcia uchwały, o której mowa w ust. 4 pkt 1.
§ 11
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
1) Rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarząd Komisji Rewizyjnej,
2) Uchwalanie długoterminowych programów działalności Klubu oraz udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
3) Wybór i odwoływanie Prezesa, członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
4) Dokonywanie zmian w Statucie,
5) Rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez członków i władze Klubu,
6) Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawie skreślenia z listy członków,
7) Rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Członków, a niezastrzeżonych do kompetencji innych organów,
8) Podejmowanie uchwał w kwestii rozwiązania stowarzyszenia oraz przeznaczenia majątku likwidowanego stowarzyszenia.
Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności, co najmniej jednej drugiej członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu. W warunkach drugiego terminu obrad nie mogą być podjęte uchwały w sprawach:
1) Zmian w statucie Klubu,
2) Rozwiązania Klubu,
3) Odwołania przed upływem kadencji członków władz Klubu.
Uchwały w sprawie odwołania przed upływem kadencji członków władz Klubu Walne Zebranie Klubu podejmuje większością dwóch trzecich głosów przy obecności, co najmniej połowy członków zwyczajnych Klubu.
W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.
Zarząd Klubu i jego kompetencje
§ 12
- Zarząd Klubu składa się z trzech do pięciu członków, którzy spośród sie¬bie wybierają Prezesa, Wiceprezesa, Skarbnika i Sekretarza. Możliwe jest połączenie funkcji Wiceprezesa i Sekretarza.
- Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak, niż raz na kwartał.
- Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obec¬ność, co najmniej jednej drugiej liczby członków Za¬rządu, w tym Prezesa lub/i Wiceprezesa.
- Do obsługi administracyjnej Klubu Zarząd może powołać sekretariat Klubu, na którego czele stoi Dyrektor.
- Członkowie Zarządu pełnią swoje funkcje z wyboru społecznie. Nie wyklucza to możliwości pełnienia funkcji Dyrektora Klubu za wynagrodzeniem.
- W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu jego uprawnie¬nia przysługują Prezesowi działającemu wspólnie z Wiceprezesem.
§13
- Do kompetencji Zarządu Klubu należy kierowanie bieżąca działal-nością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klu¬bu, a w szczególności:
1) Reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imie¬niu,
2) Kierowanie całokształtem bieżącej działalności Klubu, zgodnie ze Statutem i uchwałami Walnego Zebrania,
3) Uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy bu¬dżetowych,
4) Przyjmowanie i skreślanie członków uczestników, wspierających i zwyczajnych oraz wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego,
5) Zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obo¬wiązującymi przepisami,
6) Składanie sprawozdań z działalności Klubu.
7) Zapewnienie administracyjno-organizacyjnych warunków działalności Klubu i jego władz,
8) Powoływania Komisji i zespołów problemowych o charakterze doradczym
- W razie powstania wakatu w składzie Zarządu w trakcie kadencji, pozostałym jego członkom przysługuje prawo kooptacji. Liczba członków dokooptowanych nie może przekroczyć jednej trzeciej liczby członków Zarządu pochodzących z wyboru.
- Uchwały Zarządu Klubu zapadają zwykłą większością głosów. W obecności, co najmniej połowy jego członków.
- Uchwały podpisują wszyscy członkowie Zarządu obecni na posiedzeniu.
- Posiedzenie Zarządu Klubu jest zwoływane przynajmniej raz na kwartał przez Prezesa.
- Zarząd Klubu może powoływać organy doradcze.
Komisja Rewizyjna i jej kompetencje
§ 14
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech do pięciu członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków na okres 3 lat.
- Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Sekre¬tarza.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej Klubu zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności większości jej członków.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić funkcji w Zarządzie Klubu.
- W razie powstania wakatu w składzie Komisji Rewizyjnej w trakcie kadencji, organ ten ma prawo dokooptowania do swojego składu nowych członków spośród członków zwyczajnych Stowarzyszenia. Liczba członków dokooptowanych nie może przekroczyć jednej trzeciej liczby członków z wyboru.
§ 15
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1) Przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statu¬towej i finansowej Klubu,
2) Wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwier¬dzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
3) Składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Członków oraz zgłaszanie wniosku o udzie¬lenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi.
4) Występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Wal¬nego Zebrania Członków, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadkach stwierdzenia niezgod¬nych z prawem lub Statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu,
5) Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub upoważniony przez niego członek Komisji może brać udział z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Klubu.
Wyróżnienia i kary
§ 16
- Za aktywny udział w realizacji zadań statutowych Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody:
1) Pochwała na piśmie,
2) Dyplom,
3) Odznaka honorowa Klubu.
- W razie naruszenia postanowień lub uchwał władz Klubu -Zarządowi przysługuje – zgodnie z regulaminem zatwierdzo¬nym przez Walne Zebranie Klubu – prawo wymierzania na¬stępujących kar:
1) Upomnienie,
2) Nagana,
3) Zawieszenie w prawach członkowskich na okres do sześciu miesięcy,
4) Wykluczenia.
- Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi Klubu przysłu¬guje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni od doręczenia uchwały zarządu o ukaraniu.
- Uchwała Walnego Zebrania Członków o ukaraniu jest ostateczna.
Majątek i fundusze Klubu
§17
- Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze:
1) Składki członkowskie oraz świadczenia członków wspierających,
2) Dotacje budżetowe na zadania zlecone,
3) Darowizny, zapisy, spadki osób prawnych oraz fizycznych,
4) Dochody z majątku,
5) Środki z działalności publicznej,
6) Środki z działalności odpłatnej.
- Wysokość i częstotliwość składki członkowskiej na dany rok kalendarzowy ustala Zarząd.
- Rokiem obrotowym jest rok od 1 stycznia do 31 grudnia zgodnie z ustawą z dnia 29 września1994 roku o rachunkowości (Dz. U. tj. 2009 r. nr 152, poz. 1223 z póź. zm.).
- Nowi członkowie wpłacają składki w ciągu dwóch tygodni od przyjęcia na członka.
- Klub nie udziela pożyczek i nie zabezpiecza zobowiązań majątkiem własnym.
- Prowadzona odpłatna działalność Klubu jest działalnością statutową, prowadzoną w sferze pożytku publicznego.
- Pobierane od beneficjentów opłaty nie mogą być wyższe od tych jakie wynikają z kosztów bezpośrednich i pośrednich, co oznacza, że z działalności odpłatnej nie może być osiągany dochód.
- Klub wyodrębnia działalność odpłatną i nieodpłatną oraz wyodrębnia rachunkowo działalność odpłatną i nieodpłatną.
§18
Dla ważności oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielenia pełnomocnictw wy¬magane są dwa podpisy – Prezesa lub Wiceprezesa oraz jednego z pozostałych członków Zarządu.
Sprawy organizacyjne
§19
- Wybory do władz Klubu odbywają się w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania. Techniczne aspekty przeprowadzania wyborów nieujęte w Statucie określa regulamin uchwalony przez Walne Zebranie Klubu. Głosowanie jawne podczas Walnego Zebrania może być również zarządzone w innych sprawach, o ile taką wolę wyrazi Walne zebranie. O trybie każdorazowego głosowania rozstrzyga Walne Zebranie.
- W przypadku powstania wakatu na funkcji Prezesa w trakcie kadencji, Zarząd powierza pełnienie funkcji innemu członkowi Zarządu pochodzącemu z wyboru, do czasu wyborów nowego Prezesa przez Nadzwyczajne Walne Zebranie.
Zmiana statutu i rozwiązanie się Klubu
§ 20
- Zmiany statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością dwóch trzecich głosów przy obecności, co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania.
- Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością dwóch trzecich głosów przy obecności, co najmniej dwóch trzecich uprawnionych do głosowania.
- Po rozwiązaniu majątek Klubu przechodzi na własność podmiotu, którego cele są zbliżone do celów Klubu, wskazanego w uchwale Walnego Zebrania decydującego o rozwiązaniu.